Vedtægter


5.1 Klubbens navn og Hjemsted

  1. Klubbens navn er: Ramsø Billard Club 1980 (RBC80)
  2. Dens Hhemsted er: Ramsøhallen, Ramsømaglevej 19, 4621 Gadstrup.

5.2 Klubbens formål

  1. Klubbens formål er at fremme interessen for og dyrking af billardspil under noble og sportslige former i kontrolleret konkurrence.

5.3 Medlemskab af organisationer

  1. Gadstrup Idrætsforening (GIF).
  2. Den Danske Billard Union.

5.4 Optagelse af medlemmer

  1. Som medlemmer kan optages enhver, der over for bestyrelsen fremsætter anmodning derom.
  2. Klubben optager kun amatørspillere.
  3. Bestyrelsen kan, under hensyntagen til pladsforhold og lignende, begrænse medlemstallet.

5.5 Kontingent

  1. Generalforsamlingen fastsætter kontingentets størrelse. Kontingentet indbetales ½ årligt forud til kasseren ved opkrævning.
  2. Kontingentet dækker primært udgifter til husleje, vedligeholdelse af billardborde samt kontingentet til DDBU. Deltagelse i turneringer kræver indskud som opkræves.

5.6 Udmeldelse, eksklusion

  1. Et medlem kan til enhver tid udmelde sig, når alle skyldige beløb er betalt.
  2. Ved genindmeldelse, når medlemsskabet har været lovligt afbrudt, betales ikke nyt indskud inden for samme sæson
  3. Er et medlemskab afbrudt ud over en sæson på grund af sygdom eller bortrejse kan bestyrelsen bestemme, at medlemskabet betragtes som hvilende (stilles i bero). I sådanne tilfælde betales ikke nyt indskud.
  4. Et medlem som – trods opkrævning – er i mere end en måneds restance, slettes af medlemslisten.
  5. Bestyrelsen kan idømme karantæne, evt. ekskludere et medlem, når særlige forhold giver anledning dertil, her tænkes på: Usportslig optræden, overtrædelse af klubbens vedtægter og bestemmelser etc..
  6. Et medlem der er ekskluderet skal, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse, have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar og kan få spørgsmålet om eksklusion taget op på den første ordinære generalforsamling.
  7. Et medlems eksklusion skal meddeles til GIF og DDBU.
  8. Ved genindmeldelse i klubben efter eksklusion betales nyt indskud.
  9. Et karantæneramt medlem skal betale kontingent i karantænetiden.

5.7 Ordinær generalforsamling

  1. Generalforsamlingen er klubbens højeste myndighed og kun denne kan vedtage ændringer eller tilføjelser til klubbens vedtægter og andre bestemmelser.
  2. Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i Marts. Indkaldelse sker ved mindst 14 dages varsel ved offentliggørelse og skal indeholde tid og sted samt dagsorden.
  3. Forslag der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling skal være i bestyrelsen i hænde senest 8 dage før afholdelse.
  4. Kun personligt fremmøde giver stemmeret.
  5. Kun medlemmer der er tilstede ved generalforsamlingen, eller som skriftligt har meddelt tilsagn, er valgbare.
  6. Adgang til generalforsamlingen har alle klubbens medlemmer. Valgbare til tillidsposter er kun medlemmer over 18 år. Formand og kasserer skal være myndige.
  7. Stemmeret har alle over 16 år.

5.8 Dagsorden

  1. Valg af dirigent
  2. Formandens beretning
  3. Forelæggelse af revideret regnskab til godkendelse
  4. Forelæggelse af budget for næste regnskabsår
  5. Tuneringslederens beretning
  6. Behandling af indkomne forslag
  7. Fastsættelse af kontingent
  8. Valg til bestyrelse
    Formand. – Ulige år
    Næstformand. – Lige år
    Kasserer – Lige år
    Sekretær – Ulige år
    Turneringsleder – Lige år
    Menige medlemmer – Ulige år og lige år

    (se 511 stk.3)
  9. Valg af suppleanter til bestyrelsen
  10. Valg af revisor og revisorsuppleanter
  11. Eventuelt

5.9 Ekstraordinær generalforsamling

  1. Ekstraordinær generalforsamling afholdes når bestyrelsen eller % af medlemmerne skriftligt forlanger det, med oplysning af emnet der ønskes behandlet.
  2. Om indkaldelsesmåde og udsendelse af dagsorden gælder bestemmelserne i 57.

5.10 Generalforsamlingens ledelse m.v.

  1. Generalforsamlingen vælger sin dirigent til at lede forhandlingerne.
  2. De af dirigenten trufne afgørelser skal på forlangende af 1/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer sættes under afstemning.
  3. På begæring skal afstemningen ske skriftligt.
  4. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uden hensyn til de fremmødtes antal. Den afgør alle spørgsmål ved simpelt flertal.
  5. Med hensyn til vedtægtsændringer og ophævelse af klubben, se 5 15 og 5 16.
  6. Generalforsamlingens beslutninger indføres i en protokol, hvori også et referat af forhandlingerne optages, i det omfang dirigenten bestemmer. Protokollen / referatet underskrives af dirigenten senest 4 uger efter generalforsamlingens afholdelse.
  7. Har generalforsamlingen truffet afgørelse i en sag, kan denne ikke på ny forlægges samme generalforsamling.

5.11 Bestyrelse – Valg

  1. Klubbens daglige ledelse varetages af bestyrelsen, der repræsenterer klubben i alle forhold, dens på lovlig måde vedtagne beslutninger og i henhold dertil foretagne handlinger forpligter klubben. Bestyrelsen er ansvarlig over for generalforsamlingen for sine dispositioner.
  2. Bestyrelsen består af mindst 5 medlemmer:
    Formand
    Næstformand
    Kasserer
    Sekretær
    Turneringsleder
  3. Er 2 bestyrelsesposter sammenlagt skal der vælges mindst: 1 menigt medlem i stedet.
  4. Hvervet som kasserer kan ikke forenes med hvervet som formand eller næstformand.
  5. Bestyrelsen vælges for 2 år ad gangen. De ulige år vælges formand, sekræter og halvdelen ( hvis der er flere end 1) af de menige medlemmer. De lige år vælges næstformand kasserer, turneringsleder og halvdelen af de menige medlemmer. Hvert år vælges 2 suppleanter til bestyrrelsen.
  6. Genvalg til bestyrelsen kan finde sted.
  7. Bestyrelsen kan efter behov nedsætte udvalg til specielle opgaver. Mindst et bestyrelsesmedlem skal sidde i udvalget.
  8. Ordens og amatørudvalgets opgaver varetages af bestyrelsen i henhold til DDBU’s love.
  9. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Den afholder møde mindst 4 gange årligt, eller så ofte formanden eller turneringsudvalget finder det nødvendigt.
  10. Bestyrelsen er beslutningsdygtig når 4 medlemmer, heriblandt formanden er mødt. I tilfælde af stemmelighed er formandens stemme afgørende.
  11. Bestyrelsen fastsætter selv diæter for repræsentation ved møder.
  12. Bestyrelsen kan bevilge rejsetilskud efter gældende regulativ. Permanent rejsetilskud skal forelægges den førstkommende generalforsamling til orientering.
  13. Over bestyrelsens handlinger føres en protokol i nødvendigt omfang, som underskrives af bestyrelsen. Referat af afsluttede forhandlinger og orientering om løbende forhandlinger fra et bestyrelses- eller udvalgsmøde, skal opslås i klubben senest en uge efter mødets afholdelse.
  14. Tillidsposter kan honoreres efter beslutning på en generalforsamling.
  15. Bestyrelsen samt øvrige medlemmer er pligtige i at bistå GIF og DDBU, og at gennemføre pålagte hverv.

5.12 Spilleudvalg

  1. Spilleudvalget består af mindst 3 medlemmer hvoraf højst 2 er bestyrelsesmedlemmer.
  2. Klubbens turneringsleder er dets formand.
  3. På den ordinære generalforsamling vælges de øvrige udvalgsmedlemmer for 1 år ad gangen. Der vælges ligeledes suppleanter.
  4. Klubbens formand, eller dennes stedfortræder, har ret til at overværer møderne.
  5. Spilleudvalgets opgave er, under ansvar over for bestyrelsen og i samarbejde med denne, at arrangere sportslige turneringer, fastsætte distancer, udfærdige reglementer for turneringer og lign., samt selvstændigt at foretager udvælgelse af de spiller, der skal repræsentere klubben i turneringer og andre kampe.
  6. I tilfælde af tvistigheder i udvalget, er det klubbestyrelsen der ved almindelig flertalsafstemning afgør de forelagte uløste problemer.
  7. Spilleudvalgets formand indkalder til udvalgsmøder og hans stemme er, i tilfælde af stemmelighed, afgørende.
  8. Udvalgets arbejdsområde omfatter ikke daglidags problemer, som alene turneringslederen afgør.
  9. Udvalget skal føre protokol over møder og spilleresultater, samt sørge for meddelelser til pressen, referat af møderne skal foreligge på efterfølgende bestyrelsesmøde. På den ordinære generalforsamling kan evt. vælges en PR-mand, som ikke behøver være medlem af spillerudvalget.

5.13 Regnskab

  1. Regnskabsåret er kalenderåret.
  2. Regnskabet forelægges afsluttet for revisor senest 4 uger efter regnskabsårets afslutning.
  3. Klubben forpligtes økonomisk ved underskrift af formanden og kassereren i forening.
  4. Ud over kr. 500,00 i kontanter skal overskydende beløb indsættes på bank- eller sparekassekonto, hvorfra træk kun kan ske med formandens og kassererens underskrift i forening.
  5. Ved økonomiske forpligtelser på over kr. 2.000,00 skal bestyrelsen meddele medlemmerne dette ved opslag i klubben. Meddelese skal opsættes senest 3 uger før forpligtelsens ikrafttræden, så medlemmer der findet det påkrævet kan kræve indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling.
  6. Bestyrelsen og revisor kan til enhver tid forlange regnskab med bilag, bankkonto og den kontante beholdning forevist. Ligeledes kan bestyrelsen og revisorer til enhver tid fastsætte de foranstaltninger, der findes nødvendige til sikring af formuen.
  7. Det er besluttet at kasserer alene har fuldmagt til konti.

5.14 Revision

  1. Til kritisk at gennemgå klubbens regnskab, vælges på den ordinære generalforsamling 1 revisor og 1 revisorsuppleant.
  2. Mindst en af revisorerne er forpligtet til at deltage i det sidste bestyrelsesmøde før generalforsamlingen.
  3. Mindst en af revisorerne skal deltage i den ordinære generalforsamling.
  4. Hver af revisorerne har til enhver tid ret til at se regnskab.

5 15 Vedtægtsændringer

  1. Forandringer af disse vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer er til stede og når mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
  2. Opnås sådant flertal på en generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, skal bestyrelsen inden 14 dage med sædvanlig varsel indkalde til en ny generalforsamling. Hvis også 2/3 af de på denne generaforsamling afgivne stemmer er for forslaget, er dette vedtaget, uanset antallet af medlemmers tilstedeværelse.

5.16 Klubbens ophævelse

  1. Bestemmelse om klubbens ophævelse kan kun tages på en i dette øjemed indkaldt ekstraordinær generalforsamlig.
  2. Til denne beslutning kræves mindst halvdelen af klubbens medlemmer er til stede, og til forslagets vedtagelse kræves mindst % af medlemmerne er for forslaget.
  3. Opnår sådant flertal på en generalforsamling der ikke er beslutningsdygtig, skal bestyrelsen med sædvanlig varsel inden 14 dage indkalde til en ny generalforsamling. Hvis også % af de på denne generalforsamling afgivne stemmer er for klubbens ophævelse, er dette vedtaget, uanset antallet af stemmeberettigede medlemmers tilstedeværelse.
  4. I tilfælde af klubbens ophævelse, deponeres dens midler og effekter hos GIF, og bestyrelsen træffer afgørelse om anvendelse.
  5. Aktiver kan dog, indenfor 5 år, kun anvendes til oprettelse af en ny klub med samme formål i Roskilde Kommune

5.17 Vedtægternes ikrafttræden

  1. Disse vedtægter træder i kraft den 28. april 1982 og er gældende med ændringer besluttet på generalforsamlingen d. 2. februar 2016 samt ændringer besluttet på generalforsamlingen d. 12. marts 2019.